مددکاری
نام مسئول:
فاطمه قنادی - کارشناسی مددکاری و ارشد روانشناسی
تعداد پرسنل:
2 نفر
اهداف کلی:
- توسعه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی به بیماران و مراجعین به بیمارستان ها بخصوص گروه های آسیب پذیر و خانواده های ایشان
- کاهش هزینه های تحمیلی به نظام سلامت (افزایش ضریب اشتغال تخت)
- فراهم نمودن دسترسی به خدمات عادلانه و یکسان بویژه گروه های آسیب پذیر
- کاهش مدت زمان بستری و پیشگیری از بستری مجدد بخصوص بیماریهای مزمن
- کاهش تنش و استرس بیماران و خانواده آنان
- افزایش رضایتمندی بیماران و خانواده آنان
- ارتقاء کارکرد اجتماعی بیمارستان
شرح وظایف مددکار:
- حضور فعال در جلسات و نشست های تصمیم سازی و برنامه ریزی (دورن و برون بخشی) در حوزه های مرتبط با مددکاری اجتماعی و همکاری با کارشناس مسئول دانشگاه)
- تدوین خط مشی های مرتبط با سنجه های مددکاری اجتماعی در اعتبار بخشی و نظارت بر حسن آجرای آن
- نظارت بر حسن اجرای پروتکل های پایه و تخصصی در واحد تحت سرپرستی
- اجرای پروتکل های خدمات پایه و تخصصی مددکاری اجتماعی بر اساس شیوه نامه ها و دستورالعمل های اجرائی
- همکاری و تعامل با سایر کادر درمان جهت رفع مشکلات اجتماعی و روانی بیماران با در نظر گرفتن اصول اخلاق حرفه ای
- ارائه گزارش های مددکاری اجتماعی به مدیریت بیمارستان و سایر سازمان های مرتبط به منظور رفع نیازهای بیمارستان بر حسب ضرورت
- اعلام نظر در خصوص میزان حمایت های اقتصادی از بیماران طبق دستورالعمل های مصوب
- تسهیل گری و ارجاع در جهت دریافت خدمات مورد نیاز پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی مصوب
- شناسایی مشکلات حقوقی گروه های آسیب های اجتماعی در فرایندهای مددکاری اجتماعی و ارجاع به کارشناس/رابط حقوقی بیمارستان/ دانشگاه/ دانشکده جهت حل مشکلات آنها و همچنین اخذ مجوزهای قضائی مورد نیاز
- همکاری با تیم مداخله در بحران اخبار ناگوار (فردی/خانوادگی) و کمیته ی اخلاق بالینی و ارائه حمایت روانی اجتماعی از بیمار و خانواده آنها
- همکاری با تیم مداخله در بحران بیمارستان در ارائه حمایت روانی- اجتماعی در بلایای طبیعی و غیرطبیعی
- برنامه ریزی و اجرای برنامه با هدف ترخیص بیماران بویژه آسیب پذیر
- پیگیری پس از ترخیص در جهت اهداف حرفه ای، پیشگیری از بستری مجدد بیمارستان و شناسایی عوامل اجتماعی موثر در بازگشت به بیماری
- ارائه پیشنهاد به منظور اصلاح فرایندهای خدمت رسانی مددکاری اجتماعی به بیماران
- شناسایی نهادهای حمایتی دولتی و غیردولتی مرتبط با نیازهای بیماران و ارتباط موثر با این نهادها در جهت رفع آنها
- نظارت، ارزیابی و کنترل بر رفتار شغلی و حرفه ای پرسنل تحت سرپرستی
- شناسایی مشکلات اجتماعی شایع مرتبط با فرایند درمان و بهبودی بیماران و بازخورد آن با مسئولین
- مشارکت در تدوین و اجرای برنامه مداخله ای به منظور کاهش مشکلات اجتماعی با استفاده از ظرفیت های مددکاری جامعه ای
- پاسخگویی به مقام مافوق در خصوص واحد تحت سرپرستی با توجه به حیطه اختیارات و مسئولیت های تعیین شده
- نیازسنجی، برنامه ریزی، تدوین بسته های آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی جهت پرسنل تحت سرپرستی
- مشارکت و همکاری با کارشناس آموزش به بیمار در زمینه نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه های توانمندسازی برای بیماریهای آسیب پذیر
- نظارت بر عملکرد مددکاران بیمارستان به منظور بررسی نقاط قوت و قابل بهبود و ارائه راهکار جهت حل مشکلات
- تدوین گزارش عملکرد ماهیانه، فصلی و سالیانه و مستندسازی و ارسال به کارشناس مسئول مددکاری دانشگاه
- همکاری با کارشناس مسئول مددکاری دانشگاه در تهیه و تدوین خط مشی ها و روش اجرای مرتبط با استانداردهای اعتباربخشی و بهبود کیفیت
- همکاری با کارشناس مسئول مددکاری اجتماعی دانشگاه در شناسایی و اولویت بندی نیازهای روانی اجتماعی گروه های آسیب پذیر
- همکاری با کارشناس مسئول مددکاری اجتماعی دانشگاه در تهیه و اجرای برنامه های اجتماعی موثر بر ارتقاء سلامت جامعه بخصوص گروه های آسیب پذیر
- ارائه پیشنهادات اصلاحی در جهت بازنگری و به روز رسانی پروتکل ها، شیوه نامه ها، دستورالعمل های تخصصی مددکاری اجتماعی در بیمارستان ها به واحد مددکاری اجتماعی دانشگاه/ دانشکده
- همکاری با کارشناس مسئول مددکاری اجتماعی دانشگاه در تدوین و اجرای پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی مرتبط با اهداف حرفه ای
- حضور در جلسات و کمیته های بیمارستانی مربوطه (کمیته اخلاق بالینی، کمیته آموزش و شیرمادر، کمیته اقتصاد و درمان، کمیته فرهنگی، کمیته خیرین) و مشارکت در اجرای مصوبات این کمیته ها
- آموزش های عمومی مرتبط با خودمراقبتی اجتماعی و حمایت اجتماعی- روانی مرتبط با گروه های هدف بیمارستان
- مشارکت در تحقیقات کاربردی در عرصه نظام سلامت در شغل مربوطه
شرح وظایف روان شناس:
- ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی در بیماران مبتلا به اختلالات روان و گروه های هدف (بیماران، خانواده بیماران، افراد در معرض خطر)، مراقبت از بیماران مبتلا به اختلالات روانی
- ارائه خدمات به بیماران با ناتوانایی های یادگیری و مشکلات ادراکی، رفتاری و احساسی
- آموزش بیماران و خانواده های آنان در قالب گروه درمانی در خصوص مشکلات روان شناختی
- آموزش عموم جامعه در خصوص اصول و مفاهیم بهداشت روان، راهنمایی و مشاوره فردی و گروهی
- ارزیابی اختلالات روانی و احساسی اشخاص با مشاهده، مصاحبه و آزمون های روان شناسی
- مشارکت در اجرای برنامه های درمانی
- مشارکت و یا سرپرستی و طرح ریزی و هماهنگی در آموزش و پژوهش در مراکز پژوهشی و دانشگاه ها
- مطالعه و بررسی اطلاعات خدمات روانشناختی در کلیه زمینه های توانمندسازی جامعه هدف
- برنامه ریزی بر اساس سطوح سه گانه پیشگیری در زمینه های آموزش ، مشاوره و بازتوانی
- مطالعه و بررسی در زمینه بیماریهای اعصاب و روان و تعیین نوع، میزان شیوع بروز این بیماریها در کشور
- مطالعه در زمینه تعیین استانداردهای لازم برای بهداشت و سلامت روان و تدوین و اجرای شاخص ها و الگوهای سلامت روان
- هماهنگی و جلب همکاری های دورن بخشی و برون بخشی در پیشبرد برنامه های بهداشت روان
- مشارکت و همکاری در تدوین و اجرای برنامه های توسعه روان شناسی جامعه نگر
- مصاحبه، ارزیابی، تشخیص و مشارکت در برنامه های درمانی مناسب به بیماران و گروه های هدف
- تکمیل پرونده های روان نشناختی مراجعان و ثبت اطلاعات مورد نیاز
- ویزیت دوره ای بیماران روان بستری در بخش ها و انعکاس گزارش لازم به پزشک معالج
- کمک به روانپزشک در زمینه روان سنجی و تهیه شناسنامه روانی افراد و تعیین شغل برای آن ها با توجه به استعدادهای آنان
- همکاری در اجرای مداخلات روانی در بلایا برای سطوح مختلف
- تهیه و تنظیم برنامه ها و متون آموزشی برای گروه های هدف
- شرکت فعال در دوره های کارآموزی، مهارتی و آموزشی در جهت ارتقاء معلومات و توانمندیهای شغلی و به کارگیری نتایج آن در انجام وظیفه محوله
- مشارکت در تحقیقات کاربردی در عرصه نظام سلامت در شغل مربوطه