صفحه اصلي > پيام هاي بهداشتي  


  چاپ        ارسال به دوست

توصیه های بهداشتی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

1.       آیا می دانید صبحانه، ناهار و شام سالم =  مصرف همزمان پنج گروه اصلی غذایی و رعایت اصول تغذیه صحیح

2.     مصرف میوه جات، سبزیجات، ماهی و مغزهای گیاهی + ورزش = قلب سالم

3.    مصرف روغن نباتی جامد، دنبه و گوشت های چرب = سکته قلبی

4.     تغذیه سالم + ورزش + اجتناب از دخانیات + کاهش فشارهای روحی روانی = قلب سالم

5.     مصرف ماهی، مغزهای گیاهی، سبزیجات و میوه جات + ورزش + دوری از دخانیات = قلب سالم

6.     مصرف روغن زیتون و روغن کانولا (کلزا) به جای روغن نباتی جامد = قلب سالم

7.    تغذیه سالم + کنترل: وزن، چربی، فشار خون + ورزش + دوری از دخانیات = قلب سالم

8.    40 دقیقه ورزش روزانه + کاهش مصرف چربی ها و شیرینی جات و شوریجات + مصرف سبزیجات = قلب سالم

9.     عدم مصرف انواع ساندویچ، غذاهای آماده، سرخ شده و چرب = قلب سالم

10.   مصرف انواع نوشابه های گازدار = افزایش دفع کلسیم + پوکی استخوان + اختلال رشد قدی کودکان

11.   مصرف شیر، ماست، پنیر و کشک کم چرب(زیر 5/2٪ چربی) همراه با ورزش منظم و مستمر باعث استحکام استخوان و پیشگیری از پوکی آن می گردد.

12.  با افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها : ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و مواد ضد سرطان بدن را تامین کنیم.

13. با افزایش مصرف ماهی : تامین امگا3 ، سلامت اعصاب، طراوت پوست و استحکام استخوان ها را تضمین نمائیم.

14. خوردن صبحانه = افزایش قدرت یادگیری، تمرکز، کارایی و بهره وری

15. پخت سالم مواد غذایی = آبپز، بخارپز و کبابی

16.  *مصرف غذاهای چرب، سرخ شده، شور و فست فود باعث: چاقی، افزایش فشار خون، دیابت، سرطان، بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان می گردند.

17. * اصول الگوی صحیح  غذایی :  1 . متعادل 2. متناسب 3. متنوع  و 4.کافی   باشد.

18. تغذیه صحیح کلید سلامتی است.

19.  تغذیه صحیح مهم ترین عامل دستیابی به سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری ها است.

20. *با تغذیه صحیح می توان از بروز بیماری های مزمن ازجمله چاقی، پرفشاری خون، دیابت، سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرد.

21.  جهت پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی هفته ای 2 بار ماهی مصرف کنید.

22.با رعایت صحیح الگوی غذایی از بروز چاقی و بیماری های مزمن پیشگیری کنیم.

23.           *غذاهای چرب و شور باعث پوکی استخوان و افزایش فشار خون می گردد.

24.            *مصرف فست فودها: چاقی، افزایش فشار خون، پوکی استخوان، دیابت، سرطان و بیماری های قلبی عروقی را به دنبال دارد.

25.            تغذیه صحیح در کودکی، ضامن سلامتی آینده فرد است.

26.تغذیه صحیح در ایجاد توانمندی و نشاط افراد نقش بسزایی دارد.

27.           آیا می دانید چاقی دوران کودکی، منشا بیماری های مزمن در بزرگسالی است.

28.           *روغن جامد را از برنامه غذایی خود حذف کنید و روغن زیتون و کانولا (کلزا) را جایگزین آن کنید.

29.برای طبخ غذاها از روش های آبپز، بخارپز و کبابی به جای سرخ کردن استفاده کنید.

30.با کاهش مصرف غذاهای چرب، شور، فست فود و شیرینی جات از ابتلا به چاقی، دیابت، پرفشاری خون، سرطان و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری نمائیم.

31. برای اطمینان از سلامت تغذیه ای خود و خانواده سعی کنید در برنامه غذایی روزانه 5 گروه اصلی غذایی شامل: نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات کم چرب و گوشت،تخم مرغ، حبوبات و مغزهای گیاهی به مقدار کافی گنجانده شود.

32.           منابع اسید چرب ترانس(اسید چرب مضر برای سلامتی) عبارتند از: روغن های نباتی جامد، کره گیاهی و به مقدار کمتر منابع لبنی پر چرب

33.          ماهی، مغزها، جودوسر، روغن های زیتون و کلزا، میوه ها و سبزی های تازه، مواد غذایی پایین آورنده کلسترول بد( (LDLو افزایش دهنده کلسترول خوب(HDL) هستند.

34.           چربی و کلسترول در مغز، زبان و کله پاچه زیاد است بنابراین اینگونه مواد غذایی را کمتر مصرف نمائید.

35.           مهم ترین عامل افزایش کلسترول در بدن: دریافت اضافی انرژی (چاقی و اضافه وزن) اسیدهای چرب اشباع و ترانس (روغن های نباتی جامد، کره گیاهی و منابع لبنی پرچرب)

36.           آیا می دانید که گروه گوشت و مغزها و حبوبات منبع پروتئین، آهن، روی و برخی از انواع ویتامین های گروه B می باشد.

37.          *سعی کنید در برنامه غذایی خود یک سوم پروتیئن دریافتی روزانه را از منابع حیوانی (گوشت، تخم مرغ و لبنیات) و دو سوم آن را از منابع گیاهی (حبوبات، نان و غلات، مغز دانه ها و سایر منابع گیاهی) تامین نمایید.

38.          *برای کمک به جذب بهتر آهن غذا مصرف سالاد یا سبزی خوردن ضدعفونی شده را همراه غذا و مصرف میوه را پس از غذا فراموش نکنیم.

39.           *تمامی کودکان 6 تا 23 ماهه، سنین نوجوانی و زنان باردار، به دلیل افزایش نیاز به آهن بایستی از مکمل یاری آهن بهره مند گردند.

40. برای جلوگیری از کاهش جذب آهن غذا از نوشیدن چای و قهوه یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا خودداری کنید

41. *بهترین زمان برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان، دوران نوجوانی و بلوغ است بنابراین توجه به شیوه زندگی و برنامه غذایی مناسب در این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است.

42.            *با مصرف کمتر نمک، قند، چربی و انرژی و افزایش فیبر غذایی در برنامه غذایی روزانه احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با تغذیه ( چاقی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها...) را کاهش دهیم.

43.           *شایع ترین علت قابل پیشگیری (عقب ماندگی ذهنی) در دنیا مربوط به کمبود دریافت ید است، که با مصرف نمک ید دار تصفیه شده می توان از آن پیشگیری کرد.

44.           نمک ید دار تصفیه شده را در ظروف تیره و دربسته نگهداری کنید تا میزان ید آن حفظ شود.

45.           *خوردن صبحانه را فراموش نکنید تا قدرت یادگیری، تمرکز و کارایی شما در طول روز افزایش یابد.

46.            آیا می دانید یکی از عوامل موثر بر هوش و موفقیت تحصیلی، عوامل تغذیه ای هستند؟

47.           *شرط اصلی سلامت زیستن، داشتن تغذیه صحیح است.

48.           آیا می دانید که میوه ها و سبزی ها منبع انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشند؟

49.            منبع:     Food and nutrition therapy 


١٢:٣٠ - 1395/10/06    /    شماره : ٤٤٩٧٦    /    تعداد نمایش : ٨٦



خروج




 بروزرساني اخبار : واحد روابط عمومي

تمامي حقوق  مادي و معنوي متعلق به بيمارستان فاطميه مي باشد 

Copy right: 2010-2012 Hospital Fatemieh Hamedan - All rights reserved